Motto

Business, more than any other occupation, is a continual dealing with the future; it is continual calculation, an instinctive exercise in foresight.

Podobne artykuły
Ważne strony po angielsku
Ważne polskie strony
Literatura
  • Dittmann P.: Prognozowanie w przedsiębiorstwie. Metody i przykłady zastosowań. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
  • Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania. Praca zbiorowa pod red. M. Cieślak. PWN, Warszawa 2005
Publikacje książkowe autora
  • Nieklasyczne metody prognozowania. Praca zbiorowa pod red. M. Cieślak. PWN, Warszawa 1983 (współautor).
  • Demografia. Metody analizy i prognozowania. Praca zbiorowa pod red. M. Cieślak. PWN, Warszawa 1992 (współautor).
  • Births and Deaths in the Jelenia Góra voivodship in the Period 1982-1996. Edited by P. Dittmann. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1998 (współautor).
  • Dittmann P.: Metody prognozowania sprzedaży w przedsiębiorstwie. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2002.
  • Dittmann P.: Prognozowanie w przedsiębiorstwie. Metody i przykłady zastosowań. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004 (ksiązka wyróżniona w konkursie Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego na najlepszy polski podręcznik akademicki z dziedziny ekonomii).
  • Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania. Praca zbiorowa pod red. M. Cieślak. PWN, Warszawa 2005. (książka nagrodzona nagrodą Ministra Edukacji Narodowej).
  • Dittmann P.: Modele regresji w prognozowaniu w przedsiębiorstwie. „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu” 2001, nr 919, s. 11-21.
  • Dittmann P.: Integracja ilościowych i jakościowych metod prognozowania. „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu” 2003, nr 1001, s. 45 - 52.
  • Dittmann P.: Opinie ekspertów w budowie prognoz w przedsiębiorstwie – przykłady zastosowań. „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu” 2003, nr 1001, s. 282 – 289.
  • Dittmann P.: Prognozowanie w przedsiębiorstwie – kluczowe zagadnienia. „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu” 2006 (w druku).
Biogram autora

Paweł Dittmann - ur. w 1950 r., w Piekarach Śląskich; mgr 1974 r., dr n. ekon. 1980 r.; dr hab. n. ekon. 1990 r.; prof. n. ekon. 1997 r.; prof. zw. 2000 r.; kierownik Katedry Prognoz i Analiz Gospodarczych w latach 1998-2005.

Członek Komitetu Nauk Demograficznych PAN 1998-2001, czł. Polskiego Towarzystwa Statystycznego. Profesor rozwija szkołę naukową prognozowania. Wypromował 3 doktorów n. ekon. Autor 115 publikacji, 9 książek. Szerzej o nim: Złota Księga Nauki Polskiej 2000, wydawnictwo HELION, str. 81. Wypromował 5 doktorów, Kierownik Katedry od 1998. Telekomunikacja Polska S.A. – prowadzenie szkolenia z zakresu prognozowania, Centrum Kreowania Liderów w Skierniewicach – prowadzenie szkoleń z zakresu prognozowania dla firm, StatSoft – prowadzenie szkoleń z zakresu prognozowania z wykorzystaniem pakietu Statistica.

Teoria i praktyka

Żadna książka nie sprawi, że będziemy potrafili dobrze prognozować. Można stać się dobrym prognostą jedynie budując prognozy.

Kontakt do autora

prof. dr hab. Paweł Dittmann
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Wydział Gospodarki Narodowej
Katedra Prognoz i Analiz Gospodarczych
tel. 071 3680346

Prognozowanie w przedsiębiorstwie

Paweł Dittmann
Strona 3/3
Nieodłącznym elementem pracy każdego menedżera są dane i informacje. Dane to nieobrobione (surowe) liczby i fakty, które odzwierciedlają jakiś aspekt działalności przedsiębiorstwa, natomiast informacje to dane przedstawione (zinterpretowane) w sposób nadający im znaczenie. Dane zmieniają się w informacje w momencie ich interpretacji przez człowieka.

System prognostyczny przedsiębiorstwa

Podsystemem systemu informacyjnego przedsiębiorstwa jest system prognostyczny, w którym pozyskuje się dane i informacje prospektywne. Zadaniem systemu prognostycznego jest tworzenie prognoz dotyczących czynników bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność.

Elementami systemu prognostycznego przedsiębiorstwa są:

  • baza danych prognostycznych,
  • metody statystycznej obróbki danych,
  • metody statystycznej analizy danych,
  • metody prognozowania,
  • programy komputerowe,
  • system monitorowania prognoz.

W zależności od potrzeb przedsiębiorstwa system prognostyczny powinien dostarczać m.in. prognozy krótko-, średnio- i długookresowe oraz ilościowe i jakościowe (w większości o stałym interwale, czyli częstotliwości sporządzania), a także umożliwiać sporządzanie prognoz specjalnych, konstruowanych sporadycznie (z różną częstotliwością) na konkretne zamówienie ich użytkowników w firmie.

Spośród ważniejszych prognoz czynników otoczenia przedsiębiorstwa, które są generowane przez jego system prognostyczny, można wymienić:

  • prognozy czynników ekonomicznych – dotyczące przyszłych warunków prowadzenia działalności gospodarczej, a formułowane i publikowane przez agendy rządowe, instytucje naukowe i firmy prognostyczne; przedsiębiorstwa mogą ich używać do konstruowania własnych prognoz wpływu zewnętrznych warunków gospodarowania na swoją działalność;
  • prognozy czynników demograficznych – dotyczące na przykład liczby i struktury ludności, liczby urodzeń;
  • prognozy czynników technologicznych – dotyczące rozwoju procesu technologicznego, nowych produktów i materiałów, które będą oferowali konkurenci; są one tworzone przez ekspertów z danej dziedziny (technologii).
  • Wśród prognoz zmiennych charakteryzujących działalność przedsiębiorstwa można wyróżnić:
  • prognozy wielkości sprzedaży, które są podstawą m.in. planowania produkcji, siły roboczej czy planowania finansowego,
  • prognozy finansowe – dotyczące przyszłych dochodów, przepływów pieniężnych i kondycji finansowej przedsiębiorstwa.

Istotne jest, aby korzystanie z systemu prognostycznego nie było zbyt skomplikowane dla kierownictwa przedsiębiorstwa – zarówno pod względem użytych procedur technicznych czy technologicznych, jak i metod prognostycznych. Często dla danej sytuacji prognostycznej można wskazać więcej niż jedną odpowiednią – jak się wydaje – metodę prognozowania. Prowadzone przez różnych autorów badania wykazały, że nie istnieje tylko jedna metoda prognozowania, która jest optymalna w każdej sytuacji prognostycznej – czasem bardziej trafne prognozy uzyskuje się za pomocą metod ilościowych, a innym razem za pomocą metod jakościowych. W stosowanych obecnie systemach prognostycznych przedsiębiorstw często używa się metod należących do obu tych grup (ilościowych i jakościowych). Metody ilościowe są rutynowo wykorzystywane do analizy danych historycznych i przygotowania wstępnych prognoz, które następnie są przedmiotem subiektywnych ocen dokonywanych przez menedżerów – mogą oni modyfikować prognozy z punktu widzenia innych istotnych informacji oraz własnych ocen dotyczących przyszłości.

Takie postępowanie prognostyczne warto stosować w praktyce, gdyż umożliwia integrację ilościowych metod prognozowania z ocenami ekspertów, wymaga jednak zaangażowania się menedżerów przedsiębiorstwa w proces budowy prognoz.

Wśród procedur integracji metod ilościowych i ocen ekspertów można wyróżnić :

  • korygowanie prognoz budowanych metodami jakościowymi,
  • kombinację prognoz,
  • korygowanie prognoz budowanych metodami ilościowymi na podstawie modeli formalnych I rodzaju,
  • konstruowanie prognoz wyznaczanych metodami ilościowymi na podstawie modeli formalnych II rodzaju.

Jednym ze sposobów integracji sądów ekspertów z metodami ilościowymi jest sformułowanie wstępnej prognozy metodą jakościową, a następnie jej skorygowanie na podstawie prognozy wyznaczonej metodą ilościową (na przykład przez ekstrapolację funkcji trendu). Gdyby było wiadomo, która metoda – ilościowa czy jakościowa – pozwoli zbudować bardziej trafną prognozę, zapewne to właśnie ona zostałaby użyta. Ponieważ tak nie jest, niemal zawsze formułuje się prognozy, korzystając z różnych metod – ostateczna prognoza jest wówczas kombinacją prognoz uzyskanych za ich pomocą. Proces tworzenia kombinacji może dotyczyć nie tylko łączenia prognoz budowanych metodami ilościowymi z prognozami budowanymi metodami jakościowymi, ale także prognoz wyznaczanych przy użyciu metod należących do tej samej grupy (metod ilościowych lub metod jakościowych). Kombinacja prognoz ma przynajmniej trzy zalety – zbudowane w ten sposób prognozy są bardziej obiektywne, unika się obciążenia prognoz i politycznych manipulacji. W opinii wielu autorów prognozy kombinowane są praktyczne i użyteczne, ich przydatność udowodniło bowiem wiele testów empirycznych. Na przykład M. A. Sewall wykazał, że kombinacje prognoz sprzedaży wysyłkowej odzieży damskiej, otrzymanych na podstawie opinii ekspertów i badań intencji zakupów, były bardziej trafne niż każda z tych prognoz z osobna. Wyniki uzyskane przez M. J. Lawrence’a, R. H. Edmundsona i M. J. O’Connera dowodzą, że prognozy będące kombinacją prognoz otrzymanych metodami ilościowymi i jakościowymi były obarczone mniejszymi błędami ex post niż każda z nich oddzielnie.

Formułowanie prognozy kombinowanej może przebiegać w różny sposób. Najczęściej jest ona średnią prostą lub ważoną prognoz, na podstawie których jest wyznaczana. Często stosowanym sposobem integracji metod ilościowych i ocen ekspertów jest korygowanie prognoz budowanych tymi metodami przez ekspertów na podstawie ich wiedzy dotyczącej prognozowanego zjawiska. Około 45% badanych prognostów z amerykańskich przedsiębiorstw zadeklarowało, że zawsze koryguje prognozy uzyskane metodami ilościowymi, a jedynie 9% respondentów przyznało, że nigdy tego nie robi. Główną przyczyną korygowania prognoz była chęć włączenia do procesu ich formułowania wiedzy o otoczeniu (39%) i produkcie (30%) oraz doświadczeń z przeszłości (26%). Tego rodzaju korekty prognoz mogą poprawić ich dokładność, jeśli prognosta jest w stanie zidentyfikować czynniki (zdarzenia) oddziałujące na prognozowane zjawisko, a nieuwzględnione w procesie budowy prognoz (na przykład działania podjęte w przedsiębiorstwie lub jego otoczeniu, które wpływają na efekty działalności firmy nieujęte w modelu prognostycznym).

Ostatnim sposobem integracji metod ilościowych i ocen ekspertów jest konstruowanie prognoz oparte na modelach formalnych II rodzaju, których parametry nie są szacowane metodami statystyczno-ekonometrycznymi, lecz uzyskuje się je w wyniku ocen ekspertów. Prognozę – podobnie jak przy użyciu modeli formalnych I rodzaju – otrzymuje się przez ekstrapolację tych modeli. Istota tego rozwiązania polega na tym, że zarówno postać modelu (na przykład funkcja trendu), jak i założenia dotyczące prawdopodobnego rozwoju prognozowanego zjawiska muszą być ściśle dopasowane do sytuacji prognostycznej. Warunkiem powodzenia jest posiadanie przez prognostę wiedzy z obszaru obejmującego prognozowane zjawisko, która jest niezbędna do zidentyfikowania czynników i kierunków ich oddziaływania na prognozowane zjawisko oraz kierunku prawdopodobnego rozwoju zjawiska.

Ten sposób konstruowania prognoz opiera się na wykorzystaniu ocen ekspertów dotyczących charakterystyki prognozowanego zjawiska i czynników, jakie na nie wpływają, jako etapu wstępnego przed użyciem metod ekstrapolacyjnych. Jest on szczególnie użyteczny, gdy sądy ekspertów wskazują, że dotychczasowe trendy mogą zaniknąć w przyszłości, a prognoza dotyczy nowego zjawiska (na przykład sprzedaży nowego produktu).

<  1 | 2 | 3

Projekt jest częścią serwisu internetowego Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie tylko za zgodą właściciela.
Design: Centrum.pl